100
4-3-2 منابع خطا و کشف شرایط غیر معمول سازهای 101
4-3-3 تعیین مولفههای کرنش و تنش برای اندازهگیری کرنش کل 106
4-4 نتیجهگیری و جمعبندی 111
5 نتیجهگیری و جمعبندی 114
5-1 نتیجهگیری 114
5-2 دستآوردها 116
5-3 پیشنهاداتی برای پروژههای آتی 116
فهرست مراجع………………………………………………………………………………………………….117
فهرست شکلها
شکل 1‑1: تشكیلات سیستم مانیتورینگ سلامت سازه. 3
شکل 1‑2:مواد مورد استفاده در ساخت بوئینگ 787. 10
شکل 1‑3: مزایای سیستم SHM برای كاربران نهایی. 13
شکل 1‑4:طرح شماتیكی از پوست انسان كه نمایانگر تنوع حسگرها و عملگرها و سازه كاملا هوشمند آن میباشد 16
شکل 1‑5: مقایسه بین سیستم عصبی انسان و ساختار SHM. 16
شکل 1‑6 : سیر تکامل مواد.. 17
شکل 1‑7: اجزای اصلی سیستم SHM. 20
شکل 1‑8: انواع حسگرهای مورد استفاده سیستم مانیتورینگ: مقایسه بین مهندسی هوافضا و مهندسی عمران 24
شکل 1‑9: حسگرهای مورد استفاده در ایرباس320. 26
شکل 1‑10: حسگرهای سطح CVM. 26
شکل 1‑11: سیستم مدیریت سلامت سازه هواپیما. 28
شکل 2‑1: مقایسه بین فرآیند مانیتورینگ و سیستم رفع عیب بدن انسان. 33
شکل 2‑2: روشهای جمعآوری داده. 38
شکل 2‑3: روشهای نگهداری داده و دستیابی به داده. 39
شکل 3‑1: طبقهبندی تكنولوژیهای حس فیبرنوری. 44
شکل 3‑2: ستاپ سیستم حسگر تداخلسنج SOFO. 45
شکل 3‑3: واحد قرائت SOFO پرتابل و نصب پایدار. 46
شکل 3‑4: قواعد اصلی حسگرهای فابری پروت. 47
شکل 3‑5: تفكیك كننده برای تداخل های فابری پروت برای كانالهای چندتایی و گره ها. 47
شکل 3‑6: حسگرهای چندگانه FBG. 48
شکل 3‑7: مولفههای پراكندگی نوری در فیبرهای نوری. 50
شکل 3‑8: بستهبندی حسگر برای نصب در محفظه بوسیله اتصال جوش. 51
شکل 3‑9: نمونهای از مقطع عرضی نوار هوشمند. 52
شکل 3‑10: تداخلسنج SOFO. 53
شکل 3‑11: حسگر درجهحرارت FBG. 53
شکل 3‑12:شتابسنج تك محوره فیبرنوری در ترکیب با FBG. 54
شکل 3‑13: حسگرهایی برای كرنش، فشار و درجهحرارت. 54
شکل 3‑14: طراحی كابل حس درجهحرارت نامتناهی و متناهی. 56
شکل 3‑15: تصویر برش عرضی نوار حس هوشمند. 57
شکل 3‑16: مقطع عرضی پروفایل هوشمند و ساده 57
شکل 4‑1:مفهوم کرنش متوسط در جسم تغییرشکل یافته. 61
شکل 4‑2: مفهوم کرنش برشی متوسط در شکل تغییرشکل یافته. 62
شکل 4‑3: روابط تنش کرنش ترم کوتاه بین مواد الاستیک پلاستیک .الف)خطی.ب)غیرخطی. 64
شکل 4‑4: توزیع کرنش در سطح مقطع تیر. 65
شکل 4‑5: نمایش رایجترین بارگذاری، متناظر با توزیع نیروهای عمودی 67
شکل 4‑6: شماتیکی از حسگر گیج بلند نصب شده در ماده 73
شکل 4‑7: مقایسه حسگرهای گیج کوتاه و بلند در المان بتن. 76
شکل 4‑8: مقایسه توزیع کرنش حقیقی و کرنش میانگین اندازهگیری شده بوسیله حسگر گیج بلند در حالت کلی 79
شکل 4‑9: مقایسه توزیع کرنش حقیقی و کرنش میانگین اندازهگیری شده بوسیله حسگر گیج بلند در حالت توزیع خطی یا ثابت کرنش 80
شکل 4‑10: مقایسه توزیع کرنش حقیقی و کرنش میانگین اندازهگیری شده بوسیله حسگر گیج بلند در حالت کلی توزیع شکسته خطی کرنش 84
شکل 4‑11: مقایسه توزیع کرنش حقیقی و کرنش میانگین اندازهگیری شده بوسیله حسگر گیج بلند در حالت کلی توزیع سهموی کرنش 87
شکل 4‑12: آنالیز خطای اندازهگیری در توزیع ناپیوسته کرنش و وجود انحراف در طول گیج حسگر 90
شکل 4‑13: موقعیت حسگرها در المان تحت کشش بتن آرمهای 94
شکل 4‑14: معیار تعیین طول گیج حسگرهای فیبرنوری بر اساس نوع ماده سازنده و استراتژی مانیتورینگ 98
فهرست جدولها
جدول 1‑1: تخمین زمان ذخیره شده در بازرسی هواپیماهای جنگنده مجهز به سیستم SHM. 14
جدول 1‑2: فعالیتهای مشترك علم پزشكی و SHM. 15
جدول 2‑1:پارامترهایی كه بارها و بارها مانیتوره میشوند . 32
جدول 4‑1: منابع مهم کرنش بر اساس مواد سازنده متفاوت. 63
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)