، اهداف و ساختار پایاننامه را معرفی میکند؛ در فصل دوم پس از نگرش اجمالی به پدیده روانگرایی و آسیبهای سطحی ناشی از آن و نیز نحوه تاثیر روانگرایی بر سازههای زیرزمینی و راهکارهای مقابله با این اثرات، روشهای مختلف ارزیابی پتانسیل روانگرایی مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل سوم به تئوری روش زمینآمار و مرور مطالعات موردی صورت گرفته در زمینه استفاده از روش کریجینگ در ارزیابی پتانسیل روانگرایی خاکها پرداخته میشود.
فصل چهارم به معرفی وضعیت لرزهخیزی، سطح ایستابی، زمینشناسی و نیز دادههای حاصل از مطالعات ژئوتکنیکی صورت گرفته در مسیر خط دو متروی تبریز اختصاص یافته است.
در فصل پنجم، با ترکیب روش کریجینگ معمولی[9] و رابطه تجربی یود و همکاران[10] مقادیر فاکتور ایمنی در برابر روانگرایی در نهشته خاک واقع در مسیر خط دوی مترو تبریز تخمین زده میشود؛
در نهایت در فصل ششم ضمن نتیجهگیری از مجموع بررسیها و محاسبات انجام شده، پیشنهادهایی جهت ادامه مطالعات ارائه میشود.
2-1-پدیده روانگرایی
روانگرایی به معنی پدیده شکلگیری لرزهای فشارهای آب منفذی بزرگ در خاکهای دانهای است که طی آن خاک از یک وضعیت جامد به حالت مایع تبدیل میشود [7].
در خاکهای ماسهای، قبل از وقوع زلزله ذرات خاک در تماس با یکدیگر قرار دارند (شکل 2-1-الف). این امر موجب میشود که مقاومت برشی خاک، τ، پایداری سازهای که در سطح زمین قرار دارد را تامین نماید. نهشتههای ماسهای نسبتا سست ریزدانه که در زیر سفره آب زیرزمینی قرار گرفتهاند، هنگامی که تحت اثر بارهای لرزهای قرار گیرند تمایل به کاهش حجم پیدا میکنند. در صورتیکه زمان کافی جهت خروج آب منفذی از بین دانههای خاک موجود باشد، خاک حالت متراکمتری گرفته و مقداری آب از آن خارج میگردد. با توجه به اینکه در حین زلزله و بارگذاریهای سریع زمان کافی جهت زهکشی وجود ندارد، در اثر تمایل به تراکم فشار آب منفذی، u، افزایش مییابد. با تداوم ارتعاش، بر میزان فشار آب به تدریج افزوده شده و به مقدار تنش کل سربار، σ، نزدیک میشود. در نهایت زمانی فرا میرسد که تنش کل برابر فشار آب منفذی گردد. در این حالت بر اساس رابطه زیر تنش سربار موثر، ، برابر صفر شده و تماس بین دانهها از بین میرود:
(2-1)
از طرف دیگر با توجه به اینکه در خاکهای دانهای اشباع، مقاومت برشی با استفاده از معادله 2-2 بدست میآید، با از بین رفتن تنش موثر، ماسه ناگهان مقاومت برشی خود را از دست داده و رفتاری شبیه رفتار یک مایع از خود نشان میدهد. این پدیده روانگرایی نامیده میشود (شکل 2-1-ب) .
(2-2) τ= σ’ tanφ’
که درآن، به معنی زاویه اصطکاک داخلی خاک میباشد.
پس از وقوع روانگرایی، همزمان با خروج آب، تماس بین ذرات خاک مجددا برقرار شده و حالتی مانند آنچه که در شکل 2-1-ج نشان داده شده است، بوجود میآید که همان گیرش مجدد توده خاک، لیکن پس از وقوع مقدار زیادی نشست است. کاهش حجم در خاک نشست کرده، برابر حجم آب حفرهای است که از خاک خارج شده است. مکانیزم پدیده روانگرایی در خاکهای واقعی بسیار پیچیدهتر هست، زیرا از روی هم قرار گرفتن ذرات با اندازههای مختلف تشکیل یافتهاند [8].
شکل2-1- شماتیک رفتار ذرات خاک الف) قبل، ب) بعد، ج) حین روانگرایی [8].
2-3- آسیبهای ناشی از روانگرایی خاکها
به طور تقریبی میتوان گفت که در پی تمامی زمینلرزههای بزرگ، شواهد روانگرایی وجود داشته است [10]. این پدیده اغلب در عمق اتفاق میافتد که به دلایل مختلفی ممکن است تا سطح زمین توسعه نیابد. بنابراین شواهد سطحی بیانگر وقوع روانگرایی خاک هستند، اما عدم وجود مشاهدات سطحی الزاما به معنای عدم وقوع آن نیست [11]. آسیبهای ناشی از روانگرایی در حالت کلی شامل دو دسته میباشد: الف) آسیبهای سطحی، ب)آسیبهایی که بر سازههای زیرزمینی وارد میشود. با توجه به اینکه خرابیهای سطحی پس از زمینلرزه قابل رویت میباشند، مطالعات گستردهای در ارتباط با آنها صورت گرفته است. با این وجود به دلیل کمبود شواهد صحرایی حاصل از ابزاربندی و نیز پیچیدگی مدلسازی خسارات ناشی از روانگرایی بر روی سازههای زیرزمینی، مطالعات صورت گرفته در زمینه دسته دوم آسیبها محدود و گاها بحثبرانگیز است [14-12].
در ادامه این بخش، در ابتدا به آسیبهای سطحی ناشی از روانگرایی به اختصار اشاره میگردد و سپس آسیبهایی که امکان وقوع آنها در سازههای زیرزمینی وجود دارد، با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار میگیرند.
2-3-1-آسیبهای سطحی
از جمله آسیبهای سطحی ناشی از روانگرایی خاکها، میتوان به فوران ماسه، نشست و گسترش جانبی زمین و خسارات ناشی از حرکت رو به بالای سازههای زیرزمینی اشاره نمود . در شکل 2-2 نمونه واقعی این خرابیها نشان داده شده است.
آسیبهای ناشی از روانگرایی بر سازههای زیرزمینی
تاسیسات زیرزمینی که در اعماق کم در خاکها احداث میگردند، امروزه کاربردهای وسیعی از خطوط لولهکوچک (از قبیل خطوط لولهای که برای انتقال گاز طبیعی و ذخیره آب استفاده میشوند) گرفته تا سازههای زیرزمینی بزرگ (نظیر مترو، راهآهن و تونلهای بزرگراه) پیدا کردهاند.
از نظر تاریخی، گزارشهای مربوط به خسارات ناشی از روانگرایی خاکها در سازههای زیرزمینی، در مقایسه با سازههای سطحی، کمتر بوده است. با این وجود گزارشهای متعددی وجود دارد که مبین درجات مختلفی از آسیبها در تونلها و فضاهای زیرزمینی است. در اثر وقوع زمینلرزه کوبه در سال 1995 خسارات متعددی به سیستم مترو، نظیر ریزش ایستگاه دایکای، وارد شد. در طی زلزله دوزکه (1999) در ترکیه، یک تونل بزرگراه دچار ریزش شد. زمینلرزه تایوان (1999) نیز خسارات شدیدی بر تونلهای کوهستانی در مرکز شهر بوجود آورد. خرابیهای ایجاد شده در سازههای زیرزمینی بزرگ، همچنین در زمینلرزههای دیگر نظیر تانگشان (1976) در چین و لوما پریتا (1989) در آمریکا نیز مشاهده شده است [16].
مطالعات انجام گرفته در خصوص خرابیهای سازههای زیرزمینی بزرگ که در طی بارگذاری زلزله اتفاق میافتد، عمدتا شامل بررسی رفتار سازههای محصور شده بوسیله خاکهای غیر روانگرا است [17، 18]. بر اساس این مطالعات، روشهایی نیز جهت طراحی مقاوم آنها در برابر بارهای لرزهای ارائه گشته است [18]. در مقابل، اگرچه روانگرایی خاکهای اطراف ممکن است منجر به آسیبهای جدی گردد، مطالعات عددی [12، 16، 22-19] و آزمایشگاهی [23] کمی در خصوص رفتار لرزهای سازههای زیرزمینی بزرگ محصور با خاک روانگرا میتواند یافت شودکه در این میان روشهای عددی تایید شده نظیر روش المان محدود، به طور موفقیتآمیزی به منظور تحلیل این سازهها و مسائل اندرکنش خاک و سازه مورد استفاده قرار گرفتهاند.
بر اساس این مطالعات، به استثنای برکنش سازه در اثر روانگرایی، پاسخ لرزهای درون صفحهای سازههای زیرزمینی مشابه عملکرد گزارش شده آنها در خاکهای غیر روانگرا است [16].
2-3-2-1- انواع خرابیهای سازههای زیرزمینی در اثر وقوع روانگرایی
بر اساس مشاهدات به دست آمده، از جمله آسیبهای ناشی از روانگرایی بر سازههای زیرزمینی میتوان به حرکت رو به بالای سازه در اثر فشار بالا برنده ناشی از افزایش فشار منفذی در خاکهای روانگرا شده، گسترش جانبی زمین و نشست سازه در اثر فرایند تحکیم پس از روانگرایی اشاره نمود [3، 12، 16، 21، 22].
در این میان، حرکت رو به بالای سازه زیرزمینی مورد مطالعات گستردهای قرار گرفته است که در ادامه بدان پرداخته میشود.
فشار برکنش موثر بر زیر سازههای زیرزمینی که بوسیله روانگرایی خاکهای اطراف آن ایجاد میشود، موجب جابجایی سازهها به طرف بالا میگردد. این جابهجایی به سمت بالا آماس سطح زمین را در پی خواهد داشت [3]. برکنش سازه به همراه آماس سطح زمین ناشی از آن، در شکل 2-3 نشان داده شده است. با توجه به این شکل که نمونهای از تحلیل صورت گرفته بوسیله لیو و سونگ[10] [3] است، میزان آماس در سطح زمین با دور شدن از موقعیت سازه به تدریج کاهش مییابد.
شکل 2-3- وضعیت تونل الف) قبل، ب) پس از وقوع روانگرایی خاکهای اطراف آن [3].
لیو و سونگ [3]، مکانیزم برکنش سازه را بصورت مراحل زیر بیان نمودهاند:
- توسعه اضافه فشار منفذی منجر به کاهش سریع میزان سفتی خاکهای اطراف سازههای زیرزمینی میشود؛
- وزن مخصوص موثر کوچک سازه زیرزمینی، به دلیل تفاضل فشارهای قائم موثر بر آن، آن را مستعد برکنش میسازد و
- تغییر شکل یا جریان خاکهای اطراف ،در اثر کاهش سفتی، منجر به فشرده شدن خاکهای واقع در زیر سازه شده و سازه را به طرف بالا میراند.
میزان برکنش ناشی از روانگرایی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:
- دامنه بارگذاری: با افزایش دامنه شتاب افقی زمینلرزه، میزان برکنش سازه و آماس سطح زمین افزایش مییابد؛