مقالات تحقیقاتی و پایان نامه | دادرسی های بین المللی دیوان بین المللی دادگستری، مسائل روز، چکیده آراء و اسناد – 2
– همان ↑
-
- -Case concerning Barcelona Traction light and power company limited, ICJ Reports 1970, p.32. ↑
-
- – مارک سورل، ژان، پیشین، ص ۱۱۹٫ ↑
-
- -این استثنائات شامل دفاع جمعی و دفاع مشروع (مواد۴۲و۵۱ منشور) میباشد. ↑
-
- – رهایی، سعید، پیشین، ص ۱۹۳٫ ↑
-
- – دولتشاه، حجت، پیشین، صص ۳۰-۲۹٫ ↑
-
- – زمانی، قاسم، پیشین، صص۷۱-۷۰٫ ↑
-
- – دولتشاه، حجت، پیشین، ص ۲۴٫ ↑
-
- – ICJ Reports 1984, para 95, p. 436. ↑
-
- – زمانی، قاسم، پیشین، ص ۷۵٫ ↑
-
- -ICJ Repots 1949., ICJ Reports 1986, pp. 100-102. ↑
-
- – به نظر برخی از صاحب نظران، بدیهی ترین راه جمع میان ماده ۵۱ (دفاع مشروع) و بند ۴ ماده ۲ (منع توسل به زور )آن است که اصل منع توسل به زور به صورت موسع و دفاع مشروع به صورت مضیق تفسیر شود. ↑
-
- – ICJ Reports 2004, p. 155, para. 41. ↑
-
- – همان، صص ۸۱-۸۰٫ ↑
-
- – ابراهیم گل، علیرضا، اقدامات متقابل و مسئولیت بینالمللی ناشی از منافع جمعی، چاپ اول، (تهران: انتشارات خرسندی، ۱۳۹۲)، ص ۳۷٫ ↑
-
- – ضیایی بیگدلی، محمدرضا، حقوق جنگ، پیشین، صص ۳۴-۳۳٫ ↑
-
- – همان، صص ۳۰-۲۷٫ ↑
-
-
- – ماده ۵۱ منشور بیان میدارد: «در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم برای حفظ صلح و امنیت بینالمللی را به عمل آورد، هیچ یک از مقررات منشور به حق ذاتی دفاع از خود، خواه به طور فردی و خواه دسته جمعی لطمه وارد نخواهد کرد». ↑
-
-
- – همان، صص ۳۶-۳۴٫ ↑
-
- – نژندی منش، هیبت الله، “دفاع مشروع در رویه دیوان بینالمللی، دادگستری، تداوم یا توسعه”، همایش نقش دیوان بینالمللی، دادگستری در تداوم و توسعه حقوق بین الملل، مجموعه مقالات ارائه شده، (تهران: انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، ۱۳۸۸)، ص ۹۱٫ ↑
-
- – همان ↑
-
- – این معیار مفهوم «حمله مسلحانه» را به شدیدترین اشکال استفاده از زور محدود میسازد. ↑
-
- -Cumulative Effect ↑
-
- – همان، صص ۹۴-۹۳٫ ↑
-
- -G.A. Res 3314(XXIX) Art.3(g), U.N.Doc. A.RES/3314 ↑
-
- – همان، صص ۱۰۲- ۹۷٫ ↑
-
- -Military and Paramilitary Activities in and Against Nicaragua (Nic.V. Us), ICJ Reports 1986, p. 282. ↑
-
- – همان، صص ۱۰۸- ۱۰۴٫ ↑
-
- – ضیایی بیگدلی، محمدرضا، پیشین، صص ۳۴-۳۳٫ ↑
-
- – نژندی منش، هیبت الله، پیشین، صص ۱۱۰- ۱۰۸٫ ↑
-
- -Preventive Self-Defense ↑
-
- -Preemptive (Anticipatory) Self – Defecnse ↑
-
- – ظریف، محمدجواد و سجادپور، سیدمحمدکاظم، پیشین، صص ۵۴۳-۵۴۲٫ ↑
-
- – نژندی منش، هیبت الله، پیشین، ص ۱۱۳٫ ↑
-
- – میرعباسی، سیدباقر و سادات میدانی، سیدحسن، دادرسی های بینالمللی دیوان بینالمللی دادگستری، مسائل روز، چکیده آرای و اسناد، پیشین، صص ۷۴-۷۳٫ ↑
-
- – Inter Gent ↑
-
- – همان، صص ۴۱-۴۰٫ ↑
-
- – طبق گزارش سال ۲۰۰۵-۲۰۰۴ دیوان به مجمع عمومی، بودجه سالیانه دیوان کمتر از یک درصد بودجه سازمان ملل متحد است. ↑
-
- – همان، صص ۱۸-۱۷٫ ↑
-
- – ظریف، محمدجواد و سجادپور، سیدمحمدکاظم، پیشین، ص ۴۷۰٫ ↑
-
- – مصفا، نسرین، “اصلاحات در دیوان بینالمللی دادگستری”، همایش نقش دیوان بینالمللی دادگستری در تداوم و توسعه حقوق بین الملل، مجموعه مقالات ارائه شده، (تهران: انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، ۱۳۸۸)، ص ۲۲۶٫ ↑
-
- – دولتشاه، حجت، پیشین، صص ۸۴-۷۰٫ ↑
-
- – موسی زاده، رضا، سازمان بینالمللی، پیشین، ص ۱۷۱٫ ↑
-
- – سیفی، سیدجمال، پیشین، صص ۲۱-۲۰٫ ↑
-
- – موسی زاده، رضا، پیشین، ص ۱۶۷٫ ↑
-
- – طبق ماده ۹۲ منشور: «دیوان بینالمللی دادگستری رکن قضایی اصلی ملل متحد خواهد بود. دیوان مذبور بر طبق اساسنامه پیوست که بر مبنای اساسنامه دیوان دائمی دادگستری بینالمللی تنظیم شده و جزء لاینفک این منشور است انجام وظیفه میکند». ↑
-
- – دولتشاه، حجت، پیشین، ص ۷۱٫ ↑
-
- – ضیائی بیگدلی، محمدرضا، حقوق بین الملل عمومی، پیشین، صص ۴۷۰- ۴۶۹٫ ↑
-
- – ممتاز، جمشید، پیشین، ص ۲۳۷٫ ↑
-
- – همان ↑
-
- – اگرچه تاکنون همواره هر ۵ عضو دائم شورای امنیت دارای یک قاضی در دیوان بوده اند، اما بر اساس بند ۲ ماده ۱۰ اساسنامه دیوان؛ تفاوتی بین اعضای دائم و غیر دائم در خصوص انتخاب قضات دیوان وجود ندارد و در نتیجه امکان استفاده از حق وتو منتفی بوده و تضمینی برای عضویت حتمی یکی از اتباع اعضای دائم به عنوان قاضی دیوان متصور نیست. ↑
-
- – میرعباسی، سیدباقر و سادات میدانی، سیدحسین، پیشین، صص ۱۹-۱۸٫ ↑
-
- – ماده ۹ اساسنامه دیوان بیان میدارد: «در هر انتخاب، انتخاب کنندگان باید در مدنظر نظر بگیرند که اشخاصی که برای عضویت دیوان معین میشوند نه فقط باید شخصاً دارای شرایط مقرر باشند بلکه مجموعاً بتوانند نماینده اقسام بزرگ تمدن و مهمترین اسلوبهای قضایی جهانی نیز باشند.» ↑
-
- – همان، ص ۷۱٫ ↑
-
- – مصفا، نسرین، پیشین، ص ۲۲۶٫ ↑
-
- – همان، صص ۲۳۰-۲۲۸٫ ↑
-
- – جوانی، مارگریت، پیشین، ص ۲۰۲٫ ↑
-
- – مصفا، نسرین، پیشین، ص ۲۲۶٫ ↑
-
- – ممتاز، جمشید، پیشین، ص ۲۳۷٫ ↑
-
- – بیگ زاده، ابراهیم، حقوق سازمان های بینالمللی، پیشین، صص ۴۰۱-۴۰۰٫ ↑
-
- – همان ↑
-
- – همان، ص ۲۸۷-۲۸۶٫ ↑
-
- – مانند خلاءهای موجود در ماده ۴۰ اساسنامه و بند ۲ ماده ۳۸ آیین دادرسی ↑
-
- – موسی زاده، رضا، پیشین، ص ۱۷۱٫ ↑
-
- – ماده ۲۴ منشور اشعار میدارد: «به منظور تامین اقدام سریع و مؤثر از طرف ملل متحد اعضای آن مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت را به شورای امنیت واگذار می کند و مراقبت میکنند که شورای امنیت در اجرای وظایفی که به موجب این مسئولیت برعهده دارد، از طرف آن ها اقدام نماید.» ↑
-
- – میرعباسی، سیدباقر و سادت میدانی، سید حسین، پیشین، صص ۶۳-۶۲٫ ↑
-
- – مواد ۳۴ تا ۳۸ اساسنامه دیوان. ↑
“