تغییرات سریع از ویژگیهای مهم محیط كسبوكار كنونی میباشد. بنگاههای صنعتی و خدماتی با محیط رقابتی كه پیچیدگی، پویایی و غیر قابل پیشبینی بودن از ویژگیهای اصلی آن است در تعامل هستند )نیكسیر، 1371). تغییراتی همچون افزایش رقابت جهانی، تأثیر فناوری اطلاعات، طراحی مجدد فرایندهای کسبوکاری و توسعه بخشهای خدماتی بر دنیای کار تاثیر میگذارند (Frese, 2000). سازمانها همچنان به سرمایهگذاریهای عظیم برای ایجاد زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تسهیل روابط کارکنان و در نتیجه افزایش عملکرد شغلی کارکنان ادامه میدهند ((Guartner, 2008. شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان یکی از جدیدترین فناوریهای ارتباطی هستند که به کاربران در حفظ روابط اجتماعی موجود، پیدا کردن دوستان جدید، تغییر و تکامل سایتها و شریک و سهیم شدن در تجربههای یکدیگر کمک میکنند و زمینه عضویت، فعالیت و مشارکت هدفمند کاربران را فراهم میکنند (Massari, 2010). توسعههای اخیر فناوری اطلاعات و سرویسهای وب منجر به توسعه و گسترش شبکههای اجتماعی و ارتباطات شده است. از ویژگیهای مهم شبکههای اجتماعی، تعامل بین کاربران است. کاربران شبکههای اجتماعی نه تنها اطلاعات شخصی خود (Foster et.al‚ 2010) را به اشتراک میگذارند، بلکه از وبسایتهای اجتماعی به منظور جستجوی محصولات یا اشتراکگذاری توصیهها و تجربیات با دوستان خود و سایر کاربران استفاده مینمایند (Tripp & Gregoire‚ 2011).
در این پژوهش، از یک دیدگاه نظری به نام شبکههای اجتماعی برای توضیح عملکرد شغلی استفاده میشود. شبکه اجتماعی عمدتا با یک دید ساختاری عملکرد شغلی را توضیح میدهد و بحث میکند که ارتباطات شبکهای کارمند نقش مهمی در دسترسی موثر به منابع مهم ایفا میکنند که به عنوان مکانیزمهای کلیدی مشارکتی به طور مثبت بر عملکرد شغلی تاثیر میگذارند. این پژوهش با تمایز میان شبکههای ارتباطی آنلاین و آفلاین کارکنان، فناوری را در نظریه شبکه اجتماعی جای داده تا عملکرد شغلی کارکنان را درک کند. ارتباطات شبکهای مانند ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم در هر دو شبکه ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین در نظر گرفته میشوند که به چهار نوع ارتباط متمایز منتهی میشود. در این فصل ابتدا موضوع پژوهش و اهمیت آن از نظر پژوهش و کاربرد بیان میشود و ادبیات پژوهش به طور مختصر مورد بررسی قرار میگیرد و سپس اهداف، سوالات و فرضیههای پژوهش بیان شده و در نهایت مفاهیم و واژگان کلیدی تعریف شده و ساختار پژوهش بیان میشود.
2-1- بیان موضوع
میزان موفقیت سازمانها در رسیدن به اهدافشان با عملکرد شغلی کارکنان رابطه مستقیم دارد، به همین جهت عملکرد شغلی کارکنان از اهمیت بالایی در سازمان برخوردار میباشد. سازمانها به دنبال كاركنانی هستند كه بتوانند در مشاغل خویش به خوبی عمل كنند. عملكرد خوب، بهرهوری سازمان را ارتقاء میبخشد و ارتقاء بهرهوری، منجر به بهبود اقتصاد ملی جامعه میشود (Wright, 2004).
بررسیهای اولیه ارتباط مثبت بین سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات و عملکرد شغلی را نشان میدهند، اخیرا محققان بینش بهتر و وسیعتری را درمورد چگونگی و چرایی اثر فناوری اطلاعات بر عملکرد شغلی سازمانها به کارگرفته و دریافتهاند که این اثر به یک موضوع بدیهی برای بهبود عملکرد شغلی تبدیل شده است. تریلیونها دلار صرف خدمات ICT به عنوان منبع عظیم انگیزش برای تحقیقاتی میشود که به دنبال درک سیستمهای اطلاعاتی هستند (Zhang &Venkatesh, 2013). وجود ارتباطات موثر و صحیح، همواره یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمان بوده است. بدون وجود یک سیستم ارتباطی موثر مدیران و کارکنان قادر نخواهند بود وظایف خود را به درستی انجام دهند و اداره سازمان دشوار خواهد بود. توسعه ارتباطات الکترونیکی و ماهوارهای در طرز تفکر، نحوه انجام کارها، شیوه مذاکره و به طورکلی شیوه زندگی، نسبت به گذشته تغییرات زیادی را ایجاد کرده است که این تغییرات همچنان ادامه دارند. رشد سیستمهای اطلاعاتی با دادههای غنی به این معنا است که مدیران دیگر در حیرت و سرگردانی نیستند بلکه آنلاین و همیشه نزدیک هستند و به اطلاعات مهمی که برای تصمیمهای درست و به موقع نیاز دارند، دسترسی دارند. سطح فناوری درکل و فناوری اطلاعات به طور خاص در حال رشد میباشد که باعث شده وضعیت زندگی مردم در سراسر جهان به طور قابلتوجهی تغییر یابد (Laudon & Laudon, 2012). با فراتر رفتن الگوهای ارتباطی از مرزهای ملی و انتشار پرشتاب اینترنت، ماهواره و فناوریهای دیجیتالی، ارتباط همزمان میان بخشهای وسیعتری از جهان امکانپذیر شده است. نقش عمده رسانهها در شکلدهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانهها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و شبكههای اجتماعی به جایگاهی بی بدیل دست یابند. در حال حاضر، شبكههای اجتماعی مجازی به یكی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در سطح جامعه و جهان تبدیل شده و از شهرت فراوانی برخوردار است (Pempek et.al, 2009). شبكههای اجتماعی مجازی، مكانهایی هستند كه در آنها افراد فرصت مییابند خود را معرفی نموده، ویژگیهای شخصیتی خود را بروز داده و با سایرین ارتباط برقرار كرده و روابط خود را حفظ نمایند (2000 Ellison,). این شبکهها به طور بالقوه، چه در سطح روابط بین فردی و چه در سطح روابط اجتماعی، توانایی ایجاد تغییرات اساسی در زمینه زندگی اجتماعی هر فرد را دارند (Ellison et.al, 2009). همانطور که سازمانها در انجام وظایف خود بیشتر به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته میشوند، باید به طور موثر در فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نفوذ کرده و از مزایای آن مانند ارتقاء عملکرد شغلی استفاده کنند. سازمانها باید نقش شبکههای اجتماعی در به حداکثر رساندن مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات را در نظر بگیرند. زمانی که کارکنان شبکههای آفلاین خود را کاهش میدهند، ممکن است شبکههای آنلاین خود را گسترش دهند، به این دلیل که آنها قادر به حل همه مشکلات خود از طریق ارتباطات رو در رو نیستند. بنابراین، به منظور درک صحیح مزایای فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی، کارکنان نیازمند توسعه هر دو شبکه آنلاین و آفلاین میباشند. یکی از چالشبرانگیزترین جنبههای جهانیشدن، جنبه فرهنگی آن است. فرهنگ یکی از واژههای پیچیدهای است که تاکنون در علوم اجتماعی، مورد بررسی بسیاری قرار گرفته است. برقراری ارتباط به زمینههای فرهنگی مناسب نیاز دارد که بدون وجود این زمینههای فرهنگی، ارتباطی شکل نمیگیرد (بشیر، 1387). یکی از جنبههای مثبت پدیده جهانی شدن، یکی شدن فرهنگ ملتها میباشد که حاصل پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نفوذ و گسترش شبکههای اجتماعی و ماهوارهای است. با این وجود توجه اندکی به فرایندهای سطح فردی درگیر در ایجاد و نگهداری فرهنگ سازمانی و چگونگی تاثیرگذاری این فرایندها بر فرهنگ ملتی که سازمان در آن فعالیت میکند، انجام شده است (Harris, 1994).
با توجه به نقش حیاتی عملکرد و اهمیت دستیابی به عالیترین سطح آن در سازمان و نقشی که ارتباطات در فرایند عملکرد سازمانی ایفا میکند و با توجه به نقش مکمل فرهنگ و ارتباطات و تاثیر فرهنگ بر تمام جنبههای سازمانی و نقش استراتژیک آن در انسجام و افول سازمانی، با توجه به نوظهور بودن پدیده شبكههای اجتماعی و عدم آشنایی با تمامی آثار این شبكهها و همچنین برخورداری این پدیده از ویژگی سیال بودن و پویایی و لزوم انجام پژوهشهای بیشتری بر روی سایر جنبههای تأثیرگذار این شبكهها، لازم است که همگام با رشد و تکامل فناوریکی و محتوایی شبکههای اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف، کارکرد آنها به ویژه نقش آنها در ارتباطات اجتماعی و عملکرد افراد مطالعات بیشتری انجام شود. از این رو بررسی تاثیر فناوری و به طور خاص ارتباطات شبکهای حاصل از نظریه شبکه اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان امری ضروری و حیاتی میباشد.
3-1- اهمیت موضوع
عملکرد شغلی یكی از عواملی است كه در كشورهای توسعه یافته مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بنابراین، یکی از مهمترین اهدافی که مدیران سازمانها به دنبال آن هستند، ارتقاء عملکرد شغلی کارکنان میباشد. از سوی دیگر، فناوریهای اطلاعاتی تحولات عظیمی در شركتها و سازمانهای بازرگانی ایجاد كردهاند؛ به گونهای كه عملكرد كلی این شركتها كاملا تحتتاثیر میزان كاربرد این فناوریها میباشد. اﯾﻦ ﺗﺤﻮﻻت تأثیر ﻋﻤﯿقی ﺑﺮ ﺗﻌﺎﻣﻞ و رواﺑﻂ انسانها داﺷﺘﻪاند. تحقیقات نشان دادهاند که بدون ارتباطات صحیح، گردش امور مختل میشود. موضوع ارتباطات در سازمان از چنان اهمیتی برخوردار است كه میتوان گفت اولین و مهمترین وظیفه مدیر توسعه سیستمهای ارتباطاتی در سازمان است. جریان مستمر ابداعات فناوری اطلاعات، از اینترنت تا شبکههای بیسیم و تلفن دیجیتال، به طور مستمر دنیای کسبوکار را دستخوش تغییر کرده است. این ابداعات به شرکتهای کارآفرین و خلاق امکان ایجاد محصولات و خدمات جدید، توسعه مدلهای کسبوکاری و تغییر روشهای انجام کارهای روزمره را میدهد (Laudon & Laudon, 2012). در بررسی موسسه کار در سال 2009 در مورد تغییر ارتباطات در محل کار، براساس نظرات 1.243 کارمند، بیش از 85 درصد پاسخ دهندگان از ایمیل، کامپیوتر، اینترنت و اینترانت سازمان خود استفاده میکردند. بعلاوه 13درصد پاسخدهندگان به سایتهای شبکه اجتماعی مانند فیسبوک و مایاسپیس، 13 درصد به بلاگها، 4 درصد به مینی بلاگهایی همچون توییتر و 3 درصد به فناوریهای دنیای مجازی مانند سکندلایف در محل کار خود دسترسی داشتند (Broughton et.al, 2009). در سال 2009 مطالعه 2013 نفر که به طور تصادفی در انگلستان انتخاب شده بودند، نشان داد که 70 درصد جمعیت از اینترنت استفاده میکنند که در مقایسه با سال 2003، حدود 59 درصد افزایش داشته است. در میان کاربران اینترنت 61 درصد در محل کار خود از اینترنت استفاده میکنند و به طور میانگین، 7 ساعت از وقت خود در هفته را، در محل کار خود آنلاین هستند .(Helsper et.al, 2009) طبق آمار ارائه شده توسط پرایس (2010)، نزدیک به 61 درصد از کاربران وب در سراسر دنیا روزانه به شبکه اجتماعی مراجعه میکنند. 49 درصد کاربران اینترنت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند که نسبت به سال 2007 افزایش 17درصدی داشته استet.al, 2009) (Helsper. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و آمار بالایی در استفاده از شبکههای اجتماعی دارد. در ایران از شبکههای اجتماعی بیشتر برای نوشتن و به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی استفاده میشود و فعالیتهای اقتصادی نقش کمرنگتری میان کاربران فارسی زبان دارد. میزان عضویت ایرانیان در شبكههای اجتماعی در سالهای اخیر از افزایش قابل ملاحظهای برخوردار بوده است، به طوری كه در برخی منابع گزارش شده است كه در سال 2010 در حدود 3/0% جمعیت ایران (برابر با250،000 نفر) صرفاً در شبكه اجتماعی فیسبوك عضو بودهاند (Chen & Sali, 2010). امروزه در آمریکا و سایر اقتصادهای جهانی کسبوکار به شکل مرسوم وجود ندارد. در سال 2010 بنگاههای آمریکایی تقریبا بیش از $ 562 بیلیون در زمینه سختافزار سیتمهای اطلاعاتی، نرمافزار و تجهیزات مخابراتی هزینه کردند. بهعلاوه، $800 بیلیون دیگر صرف خدمات و مشاورههای تجاری شده که بیشتر آن مربوط به طراحیمجدد عملکرد تجاری شرکتها به منظور بهرهگیری از فناوریهای جدید بوده است (Laudon & Laudon, 2012). خوانندگان روزنامه در حال کاهش هستند، بیش از هفتاد و هشت میلیون نفر اخبار را به صورت آنلاین میخوانند، شصت میلیون پایگاه داده آنلاین وجود دارد، سی و نه میلیون نفر به صورت آنلاین ویدئو تماشا میکنند و شصت و شش میلیون نفر خواننده وبلاگ وجود دارد (Laudon & Laudon, 2012). حضور اینترنت در سیستم ارتباطات بینالمللی هزینههای عملکرد و تراکنشهای جهانی را کاهش داده است. در حال حاضر، مشتریان میتوانند از بازارهای جهانی خرید کرده، از اطلاعات مربوط کالاها به صورت شبانهروزی مطلع شوند. شرکتهای تولیدکننده کالاها و خدمات میتوانند با یافتن تامینکنندگان با هزینههای کمتر، هزینههای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. از سال 2009، تعداد تلفنهای تلفن همراه بیسیم افزایش قابلتوجهی داشتهاند (Laudon & Laudon, 2012). بررسیهای اولیه پیشرفت چشمگیری در درک ویژگیهای رسانههای ارتباطی متفاوت و چگونگی ارتباط آنها با اثربخشی ارتباطی تحت شرایط کاری متفاوت داشتهاند (Dennis et.al, 2008). با این وجود، هنوز تحقیقات مرتبط با تاثیرات عمده فناوری بر شغل کارمند بهویژه عملکرد شغلی محدود هستند (Rai et.al, 2003).
این پژوهش بر یک دیدگاه نظری به نام شبکههای اجتماعی تاکید میکند که عملکرد شغلی را توضیح میدهد. کاربرد نظریه شبکه اجتماعی به درک بهتر تاثیر فناوری بر عملکرد شغلی کمک میکند. کارکنان با ارتباطات شبکهای بیشتر میتوانند از سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی برای ارتقای عملکرد شغلی خود استفاده کنند (Borgatti, 2005). اگر سازمانها به کارکنان خود آموزش دهند که در مورد ساختار شبکه خود فکر کنند، آنها به احتمال زیاد ساختار شبکه خود را به گونهای تغییر خواهند داد که به آنها در دستیابی به منابع کمک کند. درک مکانیزمهای مختلف چهار نوع شبکه ارتباطی، به سازمانها کمک خواهد کرد که به کارکنان خود آموزش دهند تا استراتژیهای موثرتری را برای ارتقاء عملکرد شغلی خود توسعه دهند. ساختار شبکهای موثر به افراد در دستیابی به منابع مفید کمک میکند و آنها میتوانند این منابع را به صورت بلادرنگ دریافتکنند. این موارد میتوانند در عملکرد شغلی افراد موثر باشند. بررسیهای اولیه نارساییهایی را در ارتباط با روابط آنلاین و اهمیت ملاقاتهای رو در رو، در عملکرد موثر کارکنان مجازی نشان میدهند. این پژوهش بینش وسیعتری از منظر شبکه اجتماعی برای کمک به کارکنان فراهم میکند. با تمایز بین شبکههای آنلاین و آفلاین و همچنین روابط مستقیم و غیرمستقیم، پژوهش به پیشبرد تحقیقات شبکه اجتماعی کمک میکند. اگرچه مزایای شبکه فردی در مطالعات اولیه بررسی شده است، بیشتر این مطالعات بر عملکرد وظیفهای )مانند:Hong et.al, 2004 )، یا رضایت شغلی فرد )مانند: Joshi & Rai, 2000) متمرکز هستند. این پژوهش تاثیرات فناوری را بر عملکرد شغلی بررسی میکند، بنابراین، درک افراد را از موفقیت سیستم اطلاعاتی توسعه میدهد و به تحقیقات سیستم اطلاعاتی کمک کرده و به پیکره دانش مرتبط با موفقیت سیستم اطلاعاتی میافزاید (DeLone & McLean, 2003). بهعلاوه، این پژوهش تحقیقات شبکه اجتماعی را با ایجاد بینشهایی از نظریه تکامل تقویت میکند و درک بهتر و جزئیتری از ارتباطات در شبکههای ارتباطی و اثرات مستقل و وابسته آنها بر عملکرد شغلی را توسعه میدهد. اگرچه بررسیهای اولیه ارتباط میان میزان اتصال افراد به دیگران در شبکه و عملکرد شغلی را کشف کردهاند، اما آنها تمایزی میان انواع مختلف رسانهها و همچنین انواع شبکههای ارتباطی (آنلاین و آفلاین) قائل نشدهاند. ایده تمایز میان ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم و نیز شبکههای آنلاین و آفلاین میتواند به درک بهتری از دیگر رفتارهای مهم سازمانی مانند: رضایت شغلی کارکنان، تعهد سازمانی، تسهیم دانش و اجتماعیکردن کارکنان منتهی شود. بنابراین،، با فراهم کردن دید دقیقتری از نقش شبکههای اجتماعی در توضیح عملکرد شغلی به تحقیقات رفتارسازمانی کمک میکند. زمانیکه سازمانها از چگونگی تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شغلی خود آگاه میشوند، به احتمال زیاد استراتژیهای بهتری را برای سرمایهگذاری و کابرد فناوری اطلاعات توسعه میدهند. به طور کلی واضح است که هیچ یک از تحقیقات IS و تحقیقات مدیریتی، به نقش فناوری در تاثیر بر عملکرد کارکنان توجه زیادی نکردهاند. بنابراین، پژوهشی که بر توضیح عملکرد شغلی تاکید کند، ارزش بررسی خواهد داشت.