ای جهت تحقق این مهم خواهد بود.
با ورود فناوریهای جدید به سازمانها و افزایش سرعت تولید اطلاعات و در نتیجه بر جای ماندن حجم عظیمی از دادهها و دشواری استفاده از این حجم وسیع، معمولاً امکان استفاده از این دادهها به صورت خام وجود ندارد، بلکه دانش موجود در آنها باید استخراج گردد. همچنین تحلیل این دادهها به واسطه روشهای گزارش گیری سنتی در این مقیاس امکانپذیر نیست و روشهای آماری موجود نیز از ظرفیت کافی جهت تحلیل این دادهها برخوردار نمیباشند. دادهکاوی راهکاری است که با غلبه بر این محدودیت، امکان انجام مطالعاتی جامعتر با نتایج دقیقتر و درصد خطای پایینتر را ممکن سازد.
دادهها کمیتهای عددی یا خصیصهای هستند که در نتیجه مشاهده یا آزمایش حاصل شدهاند. دادههای دستهبندی شده اطلاعات را تشکیل میدهند. اطلاعات از ترتیب، تركیب و شبكه شدن دانش را ایجاد مینماید. دانش، اطلاعات سازمانیافته، تحلیل یافته و یا تلخیص شده برای افزایش درک، آگاهی یا تشخیص میباشد.
دادهکاوی ابزاری بروز، قدرتمند و وسیع است که میتواند جهت تحلیل حجم عظیم داده بکار گرفته شود. دادهکاوی به بهرهگیری از ابزارهای تجزیه و تحلیل دادهها به منظور کشف الگوها و روابط معتبری که تا کنون ناشناخته بودهاند اطلاق میشود. این ابزار با کاوش در بین دادههای موجود و استخراج الگوها و روابط موجود در پایگاه دادهها، موجب تسهیل مطالعات و اتخاذ تصمیمات خواهد شد. همچنین به کمک امکانات موجود در این ابزار میتوان حجم دادهها را کاهش داد و دادههای اضافی را حذف نمود. استفاده از روشهای مختلف دادهکاوی میتواند جهت کشف دانش و الگوهای موجود در حجم عظیم دادهها (برای مثال به طور خاص دادههای جمعیت شناختی مشتریان بانک نظیر جنسیت، سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، شغل و غیره، یا دادههای مربوط به تراکنشهای مالی مشتریان و یا سرویسهای ارائه شده توسط بانک) استفاده شود. این الگوها میتوانند از سوی مدیران جهت اتخاذ تصمیمات مقتضی در ارتباط با مشتری، چگونگی برخورد با
شرایط متفاوت کسبوکار، ارائه خدمات خاص و غیره بکار گرفته شود.
تعاریف متفاوتی از دادهکاوی وجود دارد ولی تعریفی كه در اكثر مراجع به اشتراك ذكر شده عبارت است از «استخراج اطلاعات و دانش و كشف الگوهای پنهان از پایگاه دادههای بسیار بزرگ و پیچیده.» دادهکاوی یك متدولوژی بسیار قوی و با پتانسیل بالا میباشد كه به سازمانها كمك میکند كه بر مهمترین اطلاعات از مخزن دادههای خود تمركز نمایند [52].
دادهکاوی را میتوان به عنوان ابزاری جهت کشف دانش از پایگاههای داده تعریف نمود. دادهکاوی یک گام در فرایند کشف دانش از پایگاه داده است که با استفاده از الگوریتمهای کشف و تحلیل دادهها تعداد خاصی الگو یا مدل را از روی دادهها تولید میکند.
یک الگو زمانی میتواند به عنوان دانش تلقی شود که :
- به سادگی برای افراد قابل فهم باشد.
- اعتبار آن از یک حد آستانهای پایینتر نباشد.
- دانش جدیدی متناسب با اهداف تعیینشده سازمان ارائه دهد.
- کاربردی باشد. [1]
امروزه کاربردهای مختلفی برای دادهکاوی در صنعت بانکداری شناخته شده است.
شهرابی و همکاران در [1] کاربردهایی نظیر مدیریت ارتباط با مشتریان از طریق بخشبندی آنها و استخراج قواعد رفتاری آنها جهت هدایت فعالیتهای بازاریابی بانک، مدلسازی پاسخ بازار به تصمیمات کلان بانک و شناسایی اثر هر یک از سیاستهای بانک بر تقاضا و امکان شبیهسازی تعاملی سیاستها و تصمیمات قبل از اجرا، ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان متقاضی دریافت وام، محاسبه کارایی شعب و پیشبینی سریهای زمانی مالی و … کشف الگوهای پنهان در دادههای حاصل از تعاملات با مشتریان و تحلیل این الگوها را به عنوان مثال هایی از کاربرد ابزار دادهکاوی در بانک ذکر کرده است.
بانکها میتوانند جهت افزایش سودآوری از طریق مشتریان تراز اول خود، برای یک محصول جدید بانکی، مشتریان بالقوه خود را از طریق دادهکاوی شناسایی نموده و آنها را به سمت استفاده از این محصول سوق دهند و بدین ترتیب در زمان و هزینه صرفهجویی کنند.
پیادهسازی سیستم هوشمند ارزیابی اعتبار مشتری به کمک دادهکاوی از کاربردهای دیگر این ابزار جهت مدیریت دانش مشتریان در بانک است. در این کاربرد میتوان با استفاده از اطلاعات گروهی از وامگیرندگان سابق (مانند بعضی اطلاعات شخصی وامگیرنده مانند سن و جنسیت و وضعیت تأهل و درآمد و…، تعداد تراکنش ماهیانه مشتری با بانک، سایر بدهیهای بانکی، نوع ضمانت و…) و وضعیت آنها از نظر بازپرداخت وام به مدلی دست یافت که مشتریان متقاضی وام را در دستههایی مانند مشتری خوشحساب، مشتری بدحساب و … دستهبندی نمود. با حصول این دانش در مورد مشتری متقاضی اعتبار تصمیمگیری در مورد پرداخت یا عدم پرداخت اعتبار بسیار سادهتر خواهد بود.
برخی از مشكلات نبود مدیریت دانش میتوان عدم اولویتبندی و استفاده از انواع دانش، ایجاد شکاف دانشی در صورت جدا شدن كارشناسان از سازمان، احتكار دانش به جای ازدیاد آن، استفاده محدود از دانشهای موجود، نبود مستندات در خصوص تجربیات به دست آمده از پروژهها و كارها و نبود ساختار مناسب برای تسهیم سریع دانش را نام برد.
1-3- ضرورت انجام تحقیق
افزایش روزافزون سطح رقابت در بازار، مدیران و تحلیلگران سازمانها را وادار ساخته به دنبال راهکارهایی باشند که مزیت رقابتی را برای سازمان به ارمغان آورند. بر اساس مطالعات موجود، استفاده از دانش مشتری جهت اتخاذ استراتژیهای لازم برای جلب رضایت مشتری میتواند سازمانها را به سمت تحقق این هدف سوق دهد. از سوی دیگر گسترش بهرهگیری از فناوریهای بروز در زمینه اطلاعات و ارتباطات خصوصاً در بانکها باعث بر جای ماندن حجم عظیمی از دادهها گشته که تحلیل و تصمیمگیری بر اساس آنها با روشهای معمول گزارش گیری و روشهای آماری امکانپذیر نمیباشد. دادهکاوی ابزار بروز و قدرتمندی است که در این پایاننامه جهت تحلیل دادهها به جهت استخراج دانش مشتری پیشنهاد میگردد.
امروزه تحقیقات فراوانی در زمینه دادهکاوی و بهکارگیری آن در صنعت بانکداری دنیا و کشورمان در حال انجام است. با این وجود زمینههای بالقوه بسیاری در بهکارگیری این دانش در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری در کشور وجود دارد. بدیهی است پیشدستی در بهرهگیری از این ظرفیتها میتواند مزیت رقابتی را برای بانک یا موسسه مالی و اعتباری مربوطه به ارمغان آورده و ارزش افزوده بیشتری را نصیب بانک یا مؤسسه مورد نظر نماید. علاوه بر این ایجاد زمینههایی جهت آشنایی کارشناسان و متخصصان امور بانکی با مباحث دادهکاوی و کاربردهای آن در صنعت بانکداری ضروری به نظر میرسد.
بدین ترتیب مدیران بانکها میتوانند با یافتن الگوهای حاکم بر روند تغییرات بازار، استراتژیهای لازم را در زمان نیاز اتخاذ نمایند و یا با یافتن خصوصیات مشتریان و دستهبندی آنها الگوی مناسبی جهت جذب مشتری و جلب رضایت آنها کشف نموده و در نتیجه سودآوری را برای سازمان به ارمغان آورند.
[1] Knowledge
[2] Customer Knowledge Management (CKM)
[3] Data Mining
[4] Core Banking
[5] Customer Relationship Management
[6] Data
[7] Information
[8] Knowledge Discovery in Databases (KDD)
[9] Threshold
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است