انتقال فناوری از دانشگاه تا بخش صنعت به عنوان مسالهای مهم در حیطهی وسیعی از مطالعات، به دلیل رشد اقتصاد ملی و منطقهای تعریف شده است. با توجه به دیدگاههای متعدد در مورد دانشگاهها که بنام دانشگاههای کارافرین می باشند، یکی از مولفههای اصلی در وظایف دانشگاهی، ایفای نقشی فعالانه برای تجاری نمودن ایدهها و نیز نتایج مطالعاتی است که در حوزه دانشگاه روی می دهند.
بر خلاف دیدگاه های سنتی، تجاری سازی دانش و کارآفرینی به عنوان بخش اصلی وظایف دانشگاهی تعریف شده است (اونز اسمیت و همکاران، 2002). شرکت های اسپین آف به عنوان وسایلی برای انتقال دانش به جامعه و نیز محرک اصلی رشد و تغییرات اقتصادی هستند (کلاریس و همکاران، 2005) که تسهیل گر این فرآیند میباشند و باعث میشوند تا این فرآیند به نتایج ابداعانهای منتهی شود. بنابراین، ماموریت جدیدی که باید توسط دانشگاه به تحقق رسد اختصاص دادن فعالیتهای خود در شکلدهی برنامهها و کارهای تجاری است.
- بیان مسئله و ضرورت تحقیق
علی رغم افزایش و تغییرات رو به رشد در انتقال فناوری و دانش، با کمبود مطالعاتی در زمینه انتقال فناوری بین دانشگاه و شرکتهای نوپای دانشگاهی روبرو هستیم؛ اگرچه انتقال فناوری برای شرکتهای کوچک مهم است (تورپ و همکارانش، 2005) اما توجه بیشتر مطالعات بر بررسی فعالیتهای انتقال فناوری در سازمانهای بزرگ، می باشد. (هاچینسون و کوئینتاس، 2008). بنابراین، شرکتهای اسپینآف به عنوان شرکتهای کوچک مشتق شده از دانشگاه از عدم منابع کافی مطالعاتی در این زمینه رنج می برند (واین هون، 2006).
شرکتهای اسپینآف باید دانش را شناسائی کنند و از آن از سوی محیط خارجی بهره گیرند (واین هون، 2006). به ویژه از سوی مطالعات دانشگاهی که به عنوان منابع اصلی و مهم دانش میباشند. ارتباط با دانشگاهها نه تنها به منزله آشنا نمودن کارآفرینان با مزایای نتایج مطالعات است بلکه آنها را با سرمایههای انسانی نیز حمایت میکند (ادرتچ و همکاران، 2005).
در دیدگاه جدید به دانشگاهها، تجاری سازی تحقیقات و ایدهها یکی از اجزاء اصلی ماموریت دانشگاه تلقی میشود و یکی از وظایف دانشگاه
کارآفرین[1]، رویکردی فعال به انتقال نتایج تحقیقات به عنوان دانش تولیدی از دانشگاه به صنعت است. یکی از رویکردهای تحقق این ماموریت در دانشگاههای کارآفرین، مشارکت فعال در زنجیره ایجاد شرکتهای نوپا[2] به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تجاریسازی است. به عبارت دیگر، شرکتهای نوپا و خلاق، که عمدتا توسط فارغالتحصیلان دانشگاه تاسیس میشوند، ظرفیت مناسبی برای بهرهگیری از ایدهها و همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی دارند. این ایدهها عمدتا در زمان دانشجویی ایشان و در زمان حضور ایشان در دانشگاه شکل میگیرد و در اواخر دوران دانشجویی و یا در سالهای ابتدایی فارغالتحصیلی، مبنای ایجاد یک کسب و کار میشود. با این حال، ارتباط مستمر این شرکتهای نوپا با دانشگاه میتواند در بهرهمندی ایشان از ایدههای جدید، استفاده از نتایج تحقیقاتی کاربردی مرتبط و یا استفاده از همکاری دانشجویان دیگر موثر باشد.
با این رویکرد، در این تحقیق سعی میشود عوامل کلیدی موفقیت بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا استخراج شود. سپس با ارزیابی عوامل موثر، مهمترین عوامل کلیدی موفقیت بر فرآیند انتقال دانش شناسایی میشود تا شرکتهای نوپا و همچنین سیاستگذاران و مدیریت دانشگاه با تمرکز بر روی بهبود آنها، ارزش افزوده بیشتری برای دانشگاه، صنعت و اقتصاد محلی داشته باشند. نتایج این تحقیق با توجه به دلیل زیر می تواند برای دانشگاههای ایرانی و فضای کسب و کار ایران بسیار مفید باشد:
تمرکز بیشتر دانشگاههای ایرانی عمدتا بر آموزش و تحقیق محض بوده است و ماموریت کارآفرینی برای دانشگاهها چندان در محور برنامهریزی و سیاستگذاریها قرار نگرفته است.
لذا این پژوهش در نظر دارد خلاء مطالعاتی فوق را پوشش دهد تا با مطالعه موردی یکی از دانشگاههای ایرانی مهمترین عوامل موثر بر انتقال دانش بین دانشگاه و شرکتهای نوپا را شناسایی نماید.
- اهداف تحقیق
هدف اصلی از این تحقیق، مطالعه بر روی تبادل دانش بین دانشگاه و شرکت های کوچک و متوسط محلی است. منشاء تشکیل بسیاری از این شرکتها از دانشگاه بوده است به این گونه که فارغ التحصیلان دانشگاه بر اساس نتایج تحقیقاتشان در دوره دانشجویی و یا کسب ایده هایی که در دوره تحصیل به دست آوردهاند نسبت به ایجاد شرکت اقدام کردهاند. تعاملات دانشی این شرکتها با دانشگاه به خصوص در سالهای اولیهی تاسیس می تواند در موفقیت آنها بسیار موثر باشد. در این راستا، ما در این مطالعه هدف زیر را دنبال می کنیم :
شناسایی موانع و عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکت های نوپا
- سوالات یا فرضیههای تحقیق
موانع انتقال دانش و فناوری از دانشگاه به شرکتهای اسپینآف چه میباشند؟
عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکتهای اسپینآف چه میباشند؟
چرا برخی از دانشگاهها در ایجاد شرکتهای اسپینآف و تجاریسازی ایدهها موفقتر هستند؟
کلمات کلیدی
- انتقال تکنولوژی[3]
انتقال دانش جدید، محصولات یا فرآیندهایی از یک سازمان به سازمان دیگر برای کسب سود تجاری (مک کوئین و همکاران، 1982).
اسپینآفها یا شرکتهای نوپای دانشگاهی
اسپینآفها یا شرکتهای نوپای دانشگاهی دال بر خلق و تاسیس شرکتی نو میباشند که با هدف تجاری سازی ایدهها و دانش مطالعاتی که توسط محققین دانشگاهی خلق شده است، تاسیس شدهاند. اسپینآفها به عنوان موقعیت خاصی از انتقال تکنولوژی هستند.
- دفاتر انتقال تکنولوژی (TTO)
دفاتر انتقال تکنولوژی توسط دانشگاهها فعال میباشند و نقش مهم و فعالی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهها با شناسایی، حفاظت، بازاریابی و اعطای مجوز به دارائیهای عقلانی و معنوی دانشگاه ایفا میکنند.
- سازماندهی پایاننامه
فصل دوم ابتدا درباره فناوری، ابعاد آن و همچنین روشهای انتقال فناوری مطالبی بیان میشود. سپس به بیان انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت، اسپینآفهای دانشگاهی و مکانیزمهای حمایتی سه سطح ماکرو، مزو و میکرو از فرآیند اسپینآف پرداخته شدهاست.
فصل سوم در این فصل ابتدا خلاصهای از نظرات محققین دربارهی عناصر، مولفههای اصلی و فرآیند اسپینآف ارائه میشوند. سپس بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده چند مقاله انتخاب و خلاصهای از آنها در این قسمت آورده شدهاست.
فصل چهارم در این فصل با استفاده از دادههای جمع آوری شده از پرسشنامهها و آزمون t به بررسی فرضیهها می پردازیم. در این فصل برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss ویراست 16 استفاده شدهاست.
فصل پنجم در این فصل نتایج کلی به دست آمده از تحقیق در بررسی موانع و عوامل کلیدی موفقیت در انتقال دانش از دانشگاه به شرکتهای نوپا بیان شدهاند و به اولویتبندی آنها پرداختهایم. در پایان پیشنهادهایی برای تحقیقات بعدی که در ضمن انجام این تحقیق حاصل شدهاند ارائه میگردند.