ای در خصوص موضوع تحقیق اشاره گردید. در ادامه فصل به مباحثی پیرامون بیان مسأله اصلی و اساسی تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق و اهداف پژوهشگر اشاره شده و فرضیهها و چارچوب نظری تحقیق به تفصیل بیان شده و در نهایت تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق و قلمرو تحقیق تشریح میگردد.
1 ـ 2) بیان مساله
در دو دهة اخیر، عملكرد و مدیریت راهبردی آن به یكی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده است كه در این راستا مدیریت عملكرد اقدامی است مستمر و همه جانبهنگر در زمینة تعامل آموزش، ارزشیابی و عملكرد كه سه فلسفه مدیریتی زیر در آن اعمال میشود: فلسفه مدیریت بر مبنای نتیجة كار؛ فلسفه مدیریت مشاركتی؛ فلسفه مدیریت كیفیت جامع. در راستای بكارگیری این سه
فلسفه مدیریتی، توجه به توسعة فردی، توسعة گروهی و تیمی و توسعة سازمانی، هم در مفهوم بالندگی سازمان و هم عملكرد اقتصادی سازمان، همچنین به میزان اهمیت مشاغل گوناگون در سازمان نیز توجه دارد و چون این فرایند به طور مداوم در حال تكامل است، منجر به توسعة مستمر و پایدار منابع انسانی و سرمایة فكری در سازمانها و در نهایت توسعة منابع انسانی ملی میشود. بدون تردید اگر فلسفه مدیریت عملكرد به طور مؤثر در سازمان اعمال شود، باعث توسعة پایدار منابع انسانی میشود و پایداری توسعة منابع انسانی نیز به اجرای منظم و بهبود فرایند كمك خواهد كرد (مجتهدزاده و همكاران، 1389). كه در این بین عملكرد عبارت است از سمتدهی صحیح و مؤثر به عوامل مؤثر و اثرگذار بر عملكرد هر سازمان (منابع انسانی، فرایندهای سازمانی، مدیران، مشتریان) به منظور اثرگذاری بر خطمشی فعلی یا مسیر برنامه به منظور دستیابی به آن اهداف و تسهیم و در میانگذاری نتایج عملكرد در ترغیب آن اهداف (منشن و بنتیس، 2013). از طرفی تمامی رویكردهای مدیریتی در اجرا اهدافی را به دنبال دارند كه معمولاً اساسیترین هدف رسیدن به نتــایج دلخواه براسـاس برنامهریزیهای قبلی برنامهریزان در سازمان و عملكرد آنهاست. طبق گزارشات سازمان ملی بهرهوری در پایان سال 1391 عواملی چون رضایتمندی مشتریان، رضایتمندی كاركنان، برنامهریزی استراتژیك مؤثر، فرایندهای روان كاری و عملكرد كاری مدیران عواملی هستند كه بر عملكرد سازمانهای ایرانی به شدت تأثیر گذارده و موجب تأكید بیشتر آنها بر بهبود عملكرد شده است كه در این راستا تعریفی كه از عملكرد ارائه گردیده عبارت است از مجموعهای از اقدامات به هم پیوستهای از سیاستها و رویهها و اقداماتی كه روی دستیابی اهداف از طریق تمركز روی عملكرد ابعاد سازمانی تأكید دارد. به بیان بهتر فرایندی است مبتنی بر یك سری فعالیتها و به نحوی بنا شده است كه باید از طریق تضمین بهبود مستمر عملكرد افراد و گروههای كاری در جهت اهداف راهبردی و اثربخشی سازمانی طراحی شود (حبیبی، 1392). مطابق گزارشات صندوق بینالمللی پول و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در پایان شهریور ماه 1392 بانكهای ایران به دلیل پایین بودن رقابت میان کارکنان، عدم امکان اِعمال مدیریت به دلیل شرایط و متغیرهای از پیش تعیین شده، ثابت بودن نرخ تسهیلات اعطایی و وجود تورم بیش از آن، مشکلات موجود در اعطای تسهیلات و عدم فرایند سادهسازی ارائه تسهیلات در چارچوب قانون بانکداری بدون ربا، پرداخت تسهیلات تکلیفی و عدم افزایش سرمایة بانکها به وسیله دولت کارا عمل نمیکنند. به عبارت دیگر بانکها با استفاده از نهادههای موجود نمیتوانند حداکثر ستاده را داشته باشند (محبوبی، 1392) كه بانكهای استان گیلان (جامعة آماری این تحقیق) نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نتایج حاصل از بسیاری از تحقیقات دربارة نقش و اهمیت سرمایة فكری در رشد و توسعة سازمانها و بعضاً رشد جوامع بشری، بر این نكته تأكید دارد كه هیچ جامعهای توسعه نیافته است، مگر آنكه به توسعة سرمایههای فكری خود پرداخته باشد. امروزه محققان پی بردهاند كه سرمایة فكری جزء ضرورتهای انكارناپذیر هر سازمانی تلقی شده و سرمایهای بیپایان در جهت رشد و توسعة سازمانها و كشورها هستند طوری كه طی نیم قرن گذشته بخش قابل توجهی از پیشرفت كشورهای توسعه یافته مرهون تحول در سرمایة فكری آنها بوده است. اگر در گذشته كار، سرمایه و زمین عوامل اصلی تولید به حساب میآمدند، امروز تغییرات فناوریها، فاكتورهای نیروی انسانی و ارتقاء سطح سرمایة فكری به عنوان عوامل رشد تلقی میشوند (نوروزی، 1384). در این اثنا سرمایة فكری عبارتست از تمام منابع دانشمحوری که برای سازمان ارزش تولید میکنند ولی در صورتهای مالی وارد نمیشوند و شامل ابعادی همچون سرمایة ساختاری، انسانی و مشتری میباشد (صالحینژاد، 1392). به علاوه تجارب ارزندة سازمانهای موفق و پیشرو دربارة ارزش سرمایة فكری، مبین اهمیت آن در سازمانهاست. آنها عظمت و بزرگی سازمان خود را به اندازة كسانی میدانند كه برایشان كار میكنند، محور اصلی رشد كسب و كار خود را بر مبنای كاركنان خود بنا نهادهاند، انسان را ســـرچشمة تمامی خلاقیتها، نوآوریها، تواناییها و زیباییها میدانند و معتقدند چنانچه فضا و شرایط برای انسان شاغل در سازمان فراهم شود، تواناییهای او شكوفاتر و متجلی میشود این گونه سازمانها كامیابی یا شكست سازمان یا مؤسسه خود را به میزان وفاداری و شایستگی نیروی انسانی، مشتریان و ساختار سازمانی خود نسبت میدهند و در نهایت بر این اعتقادند كه اگر سازمانی شایستگی حفظ سرمایههای فكری خود را نداشته باشد، به آرامی به افول كشیده خواهد شد (چانگ و یانگ، 2013). با توجه به الزامات اشاره شده در بالا، در این تحقیق محقق به دنبال یافتن پاسخ مناسبی به این سؤال است كه آیا بین سرمایة فكری و عملكرد شعب بانكهای استان گیلان رابطه وجود دارد؟
1 ـ 3) اهمیت و ضرورت پژوهش
تحولات نوین در عرصة اقتصادی، جهانی شده و پیامدهای آن موجب شده تا عملکرد بانكها بیشتر از گذشته مورد توجه ذینفعان قرار گیرد. سهامداران، سرمایهگذاران، مشتریان، مدیران، کارکنان، عرضهکنندگان مواد اولیه، توزیعکنندگان، نهادهای دولتی و به نوعی همة کسانی که با مؤسسات مختلف درگیر هستند همواره بانكها را ارزیابی میکنند. بهبود عملكرد تکنیکی نوین و مؤثر در جهت ارتقاء بهرهوری بانك، افزایش توان رقابتی بانك، پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان، ارتقاء سطح انعطافپذیری و انطباقپذیری بانك به وسیله بهرهگیری از ابعاد بانك است (محبوبی، 1392). از سویی نزول عملكرد در بانكها منجر به بوجود آمدن مشكلاتی همچون ریزش مشتریان بعد از اخذ وام، بوجود آمدن محدودیتهای در باب حفظ و نگهداری مشتریان، عدم رسوب سپردههای مشتریان هدف و فرار سپردهگذاری و پساندازهای مشتریان به سوی بانكهای رقیب و در نتیجه افزایش منابع سپردهگذاری بانكهای رقیب و در نهایت بوجود آمدن یك ساختار بوفالویی شكل در بانكها میگردد. به همین دلیل بررسی چنین مفهوم با ارزشی در نظام بانكی و مالی و علیالخصوص بانكهای جامعة مورد مطالعه بسیار ضروری و انجام چنین تحقیقی به شدت احساس میشود.