“
-
- مسئول امور تدارکات دستگاه اجرایی برگزار کننده مزایده با نماینده او
- در صورتی که معامله مربوط به اور فنی باشد یک نفر مأمور فنی به انتخاب دستگاه برگزار کننده مزایده
بند پنجم : نحوه برگزاری مزایده در معاملات عمده
برای انجام مزایده در مورد معاملات عمده باید مراحل زیر را طی نماییم.
۵-۱ : انتشار آگهی مزایده
معاملات عمده بر اساس ماده ۳۸ آیین نامه معاملات دولتی با انتشار آگهی مزایده انجام می شود. رعایت ضوابط زیر در مورد آگهی مزایده (و منطبق بر ضوابط تعیین شده در مورد مناقصه در آیین نامه فوق الذکر ) الزامی میباشد.
آگهی مزایده یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی به تشخیص دستگاه مزایده گزار و از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محل منتشر میگردد و اگر در آن محل روزنامه منتشر نشود در روزنامه مرکز شهرستان یا استان مربوط یا تهران منتشر خواهد شد.[۱۵۹]
در مواردی که دستگاه مزایده گزار تشخیص دهد که انتشار آگهی در چند محل ضرورت دارد، میتواند در محل هایی که لازم بداند به نشر آگهی اقدام کند.[۱۶۰]
۵-۲ : بررسی پیشنهادها و انتخاب برنده مزایده
-
- در صورتی که پیشنهادی در مدت مقرر نرسیده باشد، دستگاه مزایده گزار میتواند مزایده را تجدید یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم لازم به کمیسیون موضوع ماده ۸۳ و ۸۴ قانون محاسبات عمومی کشور (قبلاً ماده ۷۱ قانون محاسبات عمومی مصوب سال ۱۳۴۹ بوده است ) احاله کند.[۱۶۱]
- در صورتی که در مدت مقرر پیشنهادی رسیده باشد، کمیسیون مزایده تشکیل می شود و پیشنهادهای رسیده را اعم از این که یک یا بیشتر باشد مفتوح، رسیدگی و شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود:
در صورتی که به نظر کمیسیون بیشترین بهای داده شده (یا بهای پیشنهاد شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) عادله باشد، کمیسیون پیشنهاد دهنده را به عنوان برنده مزایده اعلام خواهد کرد و در غیر اینصورت میتواند اظهار نظر کند که مزایده تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد. در صورتی که استعلام به کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد. کمیسیون میتواند پیشنهاد دهنده حداکثر در مزایده را به عنوان برنده مزایده اعلام کند یا رأی به تجدید مزایده دهد.[۱۶۲]
بند ششم : اجرای نظر کمیسیون مزایده
در صورتی که کمیسیون مزایده، برنده مزایده را اعلام کند دستگاه مزایده گزار باید نتیجه را به برنده مزایده ابلاغ کند که برای انجام معامله مراجعه کند، مگر این که مبلغ از ده میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰) ریال بیشتر باشد و یا نظر مأمور فنی که در کمیسیون حضور داشته منطبق با نظر کمیسیون نباشد، که در این صورت ابلاغ نتیجه به برنده مزایده موکول به موافقت وزیر یا رئیس مؤسسه با کسانی میباشد که در مرکز شهرستان ها برای انجام این امر، مجاز شده باشند و در صورت عدم موافقت مقامات مذبور به تشخیص دستگاه مزایده گزار، مزایده تجدید یا موضوع برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون مقرر در ماده ۸۴ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع خواهد شد.
احکام ابلاغ مقرر در قانون مالیات های مستقیم در موارد ابلاغ نتیجه مزایده مجری خواهد بود.[۱۶۳]
در مواردی که کمیسیون مزایده برنده مزایده را اعلام کرده باشد، سپرده او و شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرارداد نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاد دهندگان مسترد خواهد شد. [۱۶۴] (مشروط بر این که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مزایده از مبلغ سپرده نباشد، می توان به برنده دوم مراجعه کرد. در غیر اینصورت رجوع به او ممنوع است).[۱۶۵]
بند هفتم : انعقاد قرارداد و شرایط آن
در معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلت مقرر در فوق میسر نباشد، باید قرارداد منعقد شود.[۱۶۶]
در قرارداد بایستی نکات زیر قید گردد[۱۶۷]:
-
- ا. نام متعاملین
-
- ۲٫نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آن ها
-
- ۳٫مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله
-
- ۴٫ ترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که برنده مزایده در انجام تعهدات جزئاً یا کلاً تأخیر نماید.
-
- ۵٫ الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد. در این صورت باید نمونه کالا با مهر طرفین معامله ممهور و نزد مزایده گزار نگاهداری شود.
-
- ۶٫ اقرار برنده مزایده به این که از مشخصات کالا (یا کار) مورد معامله و مقتضیات محل تحویل(یا انجام کار) اطلاع کامل دارد.
-
- ۷٫بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن. در مواردی که انجام کار بر اساس واحد بها باشد، بهای مورد معامله برآورد و در قرارداد ذکر می شود، ولی بهای کارهای انجام یافته بر اساس واحد بها احتساب و پرداخت خواهد شد.
-
- ۸٫ مبلغ پیش دریافت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مزایده ذکر شده باشد.
-
- ۹٫ میزان تضمین حسن انجام معامله و نحوه وصول اقساط آن در مورد امور ساختمانی، باربری و ترتیب استرداد آن بر اساس شرایط مزایده
-
- ۱۰٫ اقرار به عدم شمول ممنوعیت موضوع قانون راجع به منع مداخله وزراء، نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری (مصوبه دیماه ۱۳۳۷)
-
- ۱۱٫ سایر تعهداتی که در شرایط مزایده ذکر شده است.
- ۱۲٫ سایر شرایطی که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد، مشروط بر آن که متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در شرایط مزایده ذکر شده برای خریدار نباشد.[۱۶۸]
نحوه تعیین داور در خصوص اختلاف و دعاوی احتمالی نیز میتواند در بندهای قرارداد پیشبینی شود.
بند هشتم : شرایط تجدید یا لغو مزایده
به طور خلاصه این موارد به شرح زیر قابل بیان هستند:
-
- ۱٫ مستند به ماده ۲۲ آیین نامه معاملات دولتی، در صورتی که در مهلت مقرر آگهی مزایده پیشنهادی نرسیده باشد، دستگاه اجرایی میتواند مزایده را تجدید نماید.
-
- ۲٫ مستند به ماده ۲۳ آیین نامه مذکور (در شرایطی که پیشنهاد در مهلت مقرر رسیده باشد) کمیسیون مزایده میتواند بیشترین بهای پیشنهادی را به عنوان برنده مزایده اعلام و یا رأی به تجدید آن بدهد.
-
- ۳٫ بر اساس ماده فوق در صورتی که در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد، یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد، کمیسیون میتواند پیشنهاد دهنده حداکثر قیمت را برنده اعلام و یا رأی به تجدید آن بدهد.
-
- ۴٫ در صورتی که (مطابق ماده ۲۵ آیین نامه فوق ) مبلغ مزایده از ده میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰) ریال بیشتر باشد و مقامات یاد شده در ماده قانونی مذکور موافقت خود را با ابلاغ نتیجه مزایده به برنده مزایده اعلام ننمایند، به تشخیص دستگاه مزایده گزار، مزایده میتواند تجدید شود.
- ۵٫ مطابق ماده ۲۷ آیین نامه معاملات، چنانچه نفرات اول و دوم برنده جهت سپردن تضمین حسن انجام معامله یا انجام معامله اقدام نکنند، ضمن ضبط سپرده های آنان، به تشخیص دستگاه مزایده گزار، مزایده میتواند تجدید شود. در مورد لغو مزایده، در مقررات مربوط ضوابطی مشاهده نشده است.[۱۶۹]
بند نهم : مراجع حل اختلاف در مزایده
“